Veilig en voordelig met de e-bike naar school

Ben je een veertiger of vijftiger? Dan herinner je je vast nog wel Nico Zwinkels uit de jaren negentig. Onder begeleiding van een tune die je nooit meer loslaat reed de Eigen Huis & Tuin presentator met zijn SpartaMet van klus naar klus. In die tijd was zo’n fiets met hulpmotor voor velen echt een no-go. De jeugd van tegenwoordig denkt daar blijkbaar heel anders over. Jongeren gaan juist liever op de e-bike naar school.

E-bikes worden allang niet meer alleen verkocht aan mensen van ver voorbij middelbare leeftijd, zo is wel duidelijk. Maar wat vind je er als ouders nu eigenlijk van als je kind om een e-bike vraagt? Een eerste reactie is vaak dat dergelijke verwennerij toch echt een brug te ver is. Een rondgang langs de fietsenstallingen op middelbare scholen levert aan de andere kant het beeld op dat veel ouders toch óf zijn gezwicht óf serieuze voordelen zien in de aanschaf van een e-bike voor zoon of dochter. Maar waarom?

E-bike voordeliger dan met bus of trein

Jan Lukassen geeft antwoord: “Dat heeft meerdere redenen. Ten eerste wonen in de Achterhoek en Liemers veel gezinnen in het buitengebied. De afstand tussen school en thuis is vaak te groot om vlot op een gewone fiets te overbruggen. Traditionele alternatieven zijn het aanschaffen van een bromfiets of een abonnement voor het openbaar vervoer.” De uitbraak van het coronavirus lijkt in die zin een duit in het zakje te gooien, in het voordeel van de elektrische fiets. Het huidige mondkapjesbeleid en besmettingsgevaar weerhoudt menig jongere ervan de bus of trein te pakken. Lukassen beaamt dit, maar benadrukt dat dit slechts tijdelijk van aard is. Hij ziet juist dat de kosten van zo’n abonnement een rol spelen. Een e-bike blijkt onder aan de streep vaak voordeliger uit te pakken: “Reizen met de trein of de bus is absoluut niet gratis, ook niet in gezonde tijden. Binnen anderhalf tot twee jaar kun je in dat opzicht een e-bike al terugverdienen. En dan heeft hij nog steeds een flinke inruilwaarde.”

Veilig alternatief voor bromfiets

Maar dan is er toch nog steeds de brommer? Tot voor kort nam het aantal bromfietsen en (elektrische) scooters in Nederland van jaar op jaar toe. De opmars leek niet te stuiten. De elektrische fiets is inmiddels echter hard op weg om deze voertuigen naar de kroon te steken. Jan Lukassen vindt dat logisch: “Vroeger kochten ouders voor hun zoon of dochter inderdaad een brom- of snorfiets van pak ‘m beet duizend, vijftienhonderd euro. Maar dat ging niet altijd van harte. De angst voor ongelukken, de kostbare brandstof en het gebrek aan lichaamsbeweging zorgden altijd al voor twijfels. Nu zij hun kind voor hetzelfde geld op een e-bike naar school kunnen laten gaan, blijkt dit ineens een heel serieus alternatief te zijn”.

Als afsluiter en voor de nostalgische zintuigprikkeling: de tune van Eigen Huis en Tuin!