Wat is de waarde van een leasefiets regeling voor jouw organisatie?

Ben je ondernemer of werkzaam als HR-professional? Dan is de kans groot dat medewerkers je al benaderd hebben over een eventuele leasefiets. Is er binnen jullie organisatie nog geen leasefiets regeling? Dan kun je de vragen van medewerkers misschien niet goed beantwoorden. Hoe zit het nu eigenlijk? En welke aspecten van de leasefiets pakken uit in het voordeel van jouw organisatie?

Vooral medewerkers die geen reiskostenvergoeding ontvangen zullen waarschijnlijk hun voorkeur uitspreken voor het rijden van een leasefiets via hun werkgever. Het fiscale voordeel is groot en met slechts 7% bijtelling is het voor hen mogelijk om zowel zakelijk als privé van de (elektrische) fiets te profiteren. Een prima secundaire arbeidsvoorwaarde. Er zijn meer dan genoeg redenen te bedenken waarom je als organisatie wilt meewerken aan het verstrekken van leasefietsen. Denk bijvoorbeeld aan een groen imago, een grotere aantrekkingskracht op de arbeidsmarkt, maar ook aan de toename van vitaliteit onder het personeel. De leasefiets introduceren in je organisatie vraagt echter ook wat van je. Daar gaan we in dit artikel op in.

Medewerking nodig leasefietsregeling

Medewerkers die een leasefiets willen rijden, zullen je medewerking nodig hebben. Dit kan variëren van het tekenen van een contract met de leasemaatschappij, het verrekenen van de bijtelling op de salarisstrook, tot het (mee)betalen van de leasekosten. Voor jouw organisatie trek je bij voorkeur een duidelijke lijn als het gaat om een leasefiets regeling. Daarbij kun je bijvoorbeeld medewerkers indelen in segmenten en per segment bepalen welke specifieke mogelijkheden en vergoedingen er zijn. Zo kunnen medewerkers, woonachtig op grotere afstand van het werk, andere voordelen genieten dan medewerkers die dichterbij wonen of ook al in een leaseauto rijden. Hiermee is voor iedereen in de organisatie helder wat specifiek wel en niet kan.

Handige workflow

De mogelijkheid een fiets te leasen heeft diverse leasebedrijven aangespoord om een handige workflow in te richten voor het aanmelden, tekenen van contracten en registreren van fietsen. Zij verzorgen ook het onderhoud en de verzekering van de fiets, zodat je verder geen zorgen hoeft te hebben over het beheer van het fietsenpark. Een leasefiets heeft een aanschafbedrag van minimaal 500 euro en wordt verstrekt voor 36 maanden. Daarna kan de medewerker de fiets tegen ca. 20% van de nieuwwaarde overnemen. Wil je hierover meer lezen, kijk dan op de website van Lease a Bike.

Leasefiets regeling interessant voor iedere medewerker?

De tweede alinea van dit artikel begon met een passage over het al dan niet ontvangen van een reiskostenvergoeding. Medewerkers die nu een reiskostenvergoeding ontvangen zijn soms duurder uit als zij kiezen voor een leasefiets. Zij kunnen bijvoorbeeld via de website van de Fietsersbond een berekening maken. In alle andere gevallen zul je je collega’s een groot plezier doen door je medewerking te verlenen en heeft je organisatie er waarschijnlijk ook baat bij. Het hoeft je niets te kosten, dus laat maar komen dus, die leasefiets regeling!

Renteloze lening

Nog even over die medewerkers die nu een reiskostenvergoeding ontvangen en daardoor geen voordeel hebben bij een leasefiets: aan hen kun je een renteloze lening verstrekken voor het zelf aanschaffen van een (elektrische) fiets. Terugbetaling geschiedt geheel fiscaalvriendelijk door de reiskostenvergoeding in te houden, totdat de fiets is afbetaald. Daarna is de fiets het volledig eigendom van je medewerker.

Behoefte aan persoonlijke hulp?

Wil je meer weten over de leasefiets of heb je hulp nodig bij het inrichten van een goede regeling voor jouw organisatie? Bij Lukassen Tweewielers hebben wij ons gespecialiseerd in alles wat te maken heeft met de leasefiets. Wij kunnen het gehele aanmeld- en bestelproces van je overnemen, zodat het optimaal overzichtelijk blijft. Bel ons of kom langs bij onze winkel in Wehl, dan helpen we je verder!